14 Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej Open City Lublin 01—31.10.2022

Maurycy Gomulicki

Maurycy GOMULICKI

FANTOM

Zamkowa 9

Muzeum Narodowe w Lublinie

Plac Zamkowy

instalacja

Instalacja z 2011 roku nawiązuje do antropomorficznego charakteru fasady zamku lubelskiego. Instalacja wykonana w pop stylu Gomulickiego, powraca na budynek obecnego Muzeum Narodowego jako odpowiadająca idei tegorocznej edycji Festiwalu.

Instalacja zostanie uruchomiona na zakończenie Festiwalu.

 

Maurycy Gomulicki ­– urodzony w 1969 r. w Warszawie, grafik, fotograf, autor instalacji i krótkich form filmowych. Studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (1987-1992). Edukację kontynuował w Universitat de Barcelona (1992-1993), Nuova Accademia di Belle Arti w Mediolanie (1994) oraz Centro Multimedia del Centro Nacional de las Artes w Meksyku (1997-1998). Jest twórcą m.in. fotografii, obiektów, instalacji, filmów video i animacji. Swoje teksty publikował m.in. w „Machinie” oraz „Fluidzie”. Mieszka i pracuje w Warszawie oraz Meksyku. Zajmuje się także projektowaniem graficznym i ilustracją książkową. Wspólnie z architektem J. Covarrubiasem oraz projektantem wnętrz S. Quirozem w latach 2004-2005 pracował nad nowym wizerunkiem meksykańskiej sieci sex-shopów („Erotika Sexshop”). Była to próba rewaloryzacji zaniedbanej formalnie przestrzeni erotycznej poprzez ekstremalne działanie estetyczne. Działania Maurycego Gomulickiego dotyczą wizualnych przejawów szeroko pojętej pop-kultury, zwłaszcza tej wkraczającej na teren estetycznie ambiwalentny. Tym samym łamie granice między kulturą niską i wysoką. Szczególnie interesują go te elementy, które przeniesione w inne obszary kulturowe nabierają nowych znaczeń.

W 2006 roku w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie Gomulicki zaprezentował projekt „Pink Not Dead!”, z udziałem artystów z Polski i Meksyku. Motywem przewodnim był kolor różowy budzący odmienne konotacje w obu państwach. Pokazał tam również swoje prace (m.in. „Pink Niagara”, „Betonowa koronka”).

W swych projektach artysta odnosił się wielokrotnie do postpeerelowskiej kultury wizualnej polskich miast. Na indywidualnej wystawie w Galerii Kordegarda w Warszawie w 2007 roku Gomulicki zaprezentował własne fotografie fragmentów stołecznej rzeczywistości skonfrontowane z „oficjalnym” obrazem miasta z czarno-białych zdjęć albumu o Warszawie z końca lat 60. autorstwa E. Kupieckiego. Pod koniec 2007 roku ukazała się książka Gomulickiego o Warszawie zatytułowana „W-wa” złożona z materiałów z fotograficznego archiwum artysty.

Skip to content