animacja – projekcja z rzutnika
Architektura racjonalności porządkująca przestrzeń naszego życia jest wykładnią rozumu i logiki. Język zdyscyplinowanej formy gwarantującej nam stabilność obiecuje komfort naszej egzystencji. W każdej chwili niespodziewana siła może zamienić pewność w iluzję i ruinę. Współczesny świat zdaje się, bardziej niż przypuszczaliśmy zbliżać do tej wizji, ona się dzieje w wielu miejscach naszego świata tu i teraz. Implantowana na cały świat utopia modernistycznego zachodniego porządku się rozpada.
Grzegorz Klaman – artysta, kurator, aktywista, profesor Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, prowadzi Pracownię Działań Transdyscyplinarnych. Zajmuje się instalacją, działaniami w przestrzeni publicznej, sztuką krytyczną oraz bioartem analizującym dyskursywne relacje ciała, władzy, wiedzy i nauki. Od 1984 r. zaangażowany w artystyczne aktywizowanie różnych obszarów Gdańska, takich jak Wyspa Spichrzów (1985-1996), dawna łaźnia miejska (1992-1998). Współzałożyciel i prowadzący Galerii Wyspa (1990-2012) i Fundacji Wyspa Progress. Współpomysłodawca (wraz z Anetą Szyłak) powołania Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w 1998 r. Uczestniczył w licznych wystawach: „Ekspresja lat 80” w PGS w Sopocie (1986), „Raj Utracony” w CSW w Warszawie (1990), „Doppelte Indenitat” w Landesmuseum w Wiesbaden (1991), Kolekcja Sztuki Współczesnej na 1000-lecie Gdańska (1997) „Na wolności / W końcu” w Kunsthalle Baden-Baden (2000), „In Between. Art In Poland 1945-2000” w Chicago Cultural Center (2001). Współorganizował Międzynarodowe Warsztaty Multimedialne „Projekt Wyspa” (1992-1994) dotyczące Wyspy Spichrzów i prób jej rewitalizacji. W tym samym zespole przygotował „City Transformers” – międzynarodowy projekt w przestrzeni publicznej dotyczący zmian urbanistycznych na terenach dawnej Stoczni Gdańskiej. Tamże jest autorem monumentalnej realizacji „BRAMY” otwierającej wystawę „Drogi do Wolności” (2000). Założył i w latach 2002-2013 prowadził Modelarnię – Kooperatyw Artystów na terenach postoczniowych.
W 2007 roku był stypendystą Fulbrighta na Florida Atlantic University, gdzie w Schmidt Art Center odbyła się jego indywidualna wystawa. Brał udział również w wystawach grupowych „History of Violence” w Muzeum Sztuki w Hajfie i „Chosen” w Laboratorium Sztuki Cyfrowej w Holonie (2009), „Strażnicy Doków” (Gdańsk, 2005), „Rzeczy polityczne” (Gdańsk, 2010), „Re-designing the East: Politisches Design In Asien Und Europa” (Wurttembergischer Kunstverein, Stuttgart, 2011), „Crushing in” (Nobel Museum, Sztokholm, 2010) oraz „Arche – Architecture of Universe”, Pavilion 0 Guidecca Art District (Wenecja, 2021).