Idea

Prezentowaną na Festiwalu sztukę łączy wspólny idiom, zapisany w słowno-graficznej wariacji „Mater:Ja”.

Wychodzący na pierwszy plan dychotomiczny podział na „mater” (matka) i „ja” (niezależny byt) jest metaforą relacji artysty z jego dziełem i rezonuje w wybranych przestrzeniach miasta, jak Centrum Medyczne Sanitas czy budynek Centrum Kultury, dawniej lazaret Stają się one miejscami, gdzie twórca/kreator wydaje skończone dzieło. Tadeusz Kantor pisał wręcz o „porzucaniu” swoich dzieł, gdy uznawał je za skończone i dojrzałe na tyle, by mogły być niezależne. W tym wyznaniu dopatrywać się można iście rodzicielskich uczuć. Artysta (mater) obserwuje z dystansem, jak jego dzieło (ja) funkcjonuje samodzielnie. Jednocześnie wskazane miejsca przypo-minają, że cud narodzin jest zjawiskiem powszechnym, powtarzalnym, fizycznym. Człowiek tam staje się przed-miotem, można go zbadać, ocenić jego życiową efekty-wność i użyteczność. To, co definiuje ludzką istotę, przekracza jednak jej fizyczne granice. Nasza duchowość, osobowość porusza materię ciała, kształtuje tożsamość.

Po złączeniu dwóch członów przewodniego hasła, pojawia się kolejny idiom „Materia”, interpretowany jako materialny byt, substancja z której coś jest zbudowane. W przeciwieństwie do „Ja”, które zawiera w sobie ego – istotę człowieczeństwa. W naszej wystawie odwołu-jemy się do nurtu nowego materializmu, który podważa fundamentalne założenia humanizmu, traktujące człowieka, jako centrum wszechświata i nadrzędny podmiot wobec innych form istnienia. Nowy materializm nakłania nas do dostrzegania w przedmiotach ich własnej historii i „ukrytego życia”. Dzięki temu rozszerza się nasze pole widzenia przez pryzmat przedmiotu.

Ostatni kod tytułowej łamigłówki „Mater:Ja” prowadzi do słowa „znaczenie”. W języku angielskim „it matters” oznacza to, co się lisy, co kieruje nas w stronę tego, co istotne.

Budynki medyczne, świątynie, cmentarz, gdzie pojawiają się prace artystyczne tegorocznego festiwalu mogą zainspirować nas do refleksji nad ludzkim życiem. Skłaniają do myślenia o naszych relacjach i duchowości, a z drugiej strony, o cielesności i śmierci.

Piotr Franaszek
Dyrektor Ośrodka ROZDROŻA

 

Tegoroczna 16. edycja Festiwalu Sztuki w Przestrzeni Publicznej OPEN CITY pod hasłem „Mater:Ja” jest realizowana w korelacji z Miastem Kraków. Dzięku czemu możemy rozszerzyć kontekst ekspozycji poszczególnych prac artystycznych prezentowanych zarówno w Lublinie, jak i w Krakowie. Jednocześnie kolekcja wybranych obiektów artystycznych z poprzednich edycji Festiwalu została pokazana na Mediations Biennale Europa – Azja w Stambule i Transmission Art w Hanowerze.

 

© Ośrodek Rozdroża

Skip to content