Patrycja Orzechowska

Artystka wizualna, autorka książek artystycznych; zajmuje się fotografią, kolażem, instalacją, grafiką użytkową, zbieractwem i filmem; absolwentka Wydziału Malarstwa i Grafiki, o kierunku grafika na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku; dyplom z wyróżnieniem w 2000 roku w pracowni profesora Jerzego Krechowicza; aktualnie doktorantka na Interdyscyplinarnych Studiach Doktoranckich Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu; wielokrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Pomorskiego i Prezydenta Miasta Gdańska. Jej prace były prezentowane na kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych. Założycielka wydawnictwa JAMI Issue. Mieszka i pracuje w Gdańsku.

Interesuje się choreografią ciała i wpisywaniem go w pewne struktury czy konstrukcje jako formą służącą zarówno próbie przywracania należytego porządku rzeczy na polu społecznym i rodzinnym jak też poszukiwaniu ładu w tkance miejskiej. Dlatego też w swojej praktyce często odwołuje się do różnych sztuk performatywnych, współpracując z tancerzami, gimnastyczkami i aktorami, tworzy prace z figurą ludzką jako głównym motywem. Ciała poddane przez nią niewinnej tresurze stają się uporządkowanymi kompozycjami o niepokojących kształtach. Swoją pracę traktuje jako pole eksperymentu i doświadczania, dlatego też oprócz czerpania z nauk psychologii czy socjologii chętnie sięga po ryzykowne praktyki i metody takie jak ustawienia hellingerowskie czy astrologię po to aby za ich pomocą stworzyć alternatywny teatralny lub domniemany obraz rzeczywistości postrzeganej z nowego punktu widzenia.

W ostatnich swoich pracach zajmuje się także relacją ludzie-przedmioty (Życie po życiu. Kto zmienia postać rzeczy? / Medium). Ta relacja często bywa obsesyjna, miłosna czy sentymentalna. Jednocześnie pracując na resztkach, na gotowych przedmiotach, na ludzkim ciele uprawia mimochodem fizyczny i mentalny recykling bez ekologicznego przymusu. Robiąc kolaże ze starych gazet i książek (Monuments / Deadline. Never Ending Story / Kinderturnen, Grettings from Eternity), układając ciało niczym glinę (Studia Gimnastyczne / Sculptures just now! / Ustawienia. Ćwiczenia / Homebody / Miłość i Medycyna. Antologia), budując nowe formy i znaczenia na kolekcjach sklastrowanych przedmiotów (Future Perfect / Szkielety / Ściana / Moje małe szybki) wciąż ma do czynienia z fascynującą materialnością i piekłem rzeczy.

www.patrycjaorzechowska.com